Jubileum patří mezi nejvýznamnější události katolické církve a koná se pouze jednou za 25 let.
Proč je jubileum pro katolíky tak důležitou událostí?
Odpověď je jednoduchá: Nabízí mimořádnou příležitost dosáhnout spásy a zakusit, že Boží svatost nás může proměnit. V konečném důsledku je to dar, který nám pomáhá dosáhnout nebe, protože věřícím zpřístupňuje všechny možné poklady církve, například plnomocné odpustky, které vracejí duši do stavu, v jakém byla při přijetí křtu.
Během každého měsíce v roce se v Římě bude slavit jedno nebo více jubileí věnovaných různým skupinám. V lednu se například koná Jubileum světa komunikace, v únoru Jubileum umělců, v dubnu Jubileum teenagerů, v květnu Jubileum bratrstev.
Jubilejní neboli Svatý rok se slaví každých 25 let. Svatý rok 2025, jehož motto zní Poutníci naděje, byl zahájen otevřením Svaté brány Svatopetrské baziliky na Štědrý den roku 2024. Postupně budou otevřeny brány milosrdenství na mnoha dalších místech.
Jubileum skončí 28. prosince 2025 v místních církvích po celém světě, přičemž ve stejný den se uzavřou Svaté brány Lateránské baziliky i bazilik Panny Marie Sněžné a sv. Pavla za hradbami. Jubilejní rok bude formálně ukončen v Římě o slavnosti Zjevení Páně 6. ledna 2026.
Významným obsahem svatých roků je výzva k odpuštění ve všech vztazích a na všech úrovních, s čímž souvisí i možnost získání tzv. odpustků. Vatikánský úřad „Apoštolská penitenciárie“ zveřejnila dekret obsahující normy pro získání odpustků během Svatého roku 2025. V bule Spes non confundit vydané k Jubilejnímu roku je uvedeno, že termín “odpustek” znamená synonymum “milosrdenství”, protože má vyjadřovat plnost Božího odpuštění, které nezná hranic.
Co jsou to Svaté brány a kolik jich je na světě?
Svatá brána symbolizuje Krista a jeho milosrdenství. Kristus sám je branou k Otci. Během každého svatého roku pak touto branou procházejí miliony poutníků. Zvláště symbolická je skutečnost, že Svatou branou lze do baziliky pouze vstoupit a nikoliv odejít. Projít touto branou vlastně znamená vyjádřit odhodlání vstoupit do Kristova srdce, souznít s ním a přijmout milosrdnou Otcovu náruč. Ježíš sám o sobě říká: „Já jsem dveře, kdo vejde skrze mne, bude spasen“ (Jan 9,10).
Papež František oficiálně zahájil Jubileum naděje 2025 otevřením Svaté brány baziliky svatého Petra 24. prosince 2024. Projití Svatou bránou během jubilea symbolizuje vstup do nového života v Kristu a začátek cesty obrácení.
Svaté brány mohou být trvalé nebo dočasné. Do první kategorie patří pouze devět na celém světě. Nejznámější je brána svatého Petra ve Vatikánu, následují brány tří hlavních bazilik v Římě:
- Jana Lateránského,
- svatého Pavla za hradbami a
- Panny Marie Sněžné.
Existují však i další mimo Řím, například:
- katedrála v Santiagu de Compostela [Španělsko],
- bazilika Santa Maria di Collemaggio v L’Aquile [Itálie],
- bazilika-katedrála Notre-Dame de Québec [Kanada],
- katedrála v Atri [Itálie] a
- katedrála Nejsvětějšího Srdce v Novém Dillí [Indie].
Dočasné svaté brány jsou ty, které se otevírají pouze pro určitý jubilejní rok, jako 26. prosince 2024, kdy papež František poprvé v jubilejní tradici otevřel svatou bránu ve věznici Rebibbia, která se nachází na okraji Říma.
Jak lze prožít Jubileum 2025, aniž by se člověk vydal na pouť do Říma?
V průběhu roku 2025 budou moci katolíci získat odpustek při pouti na kterékoli svaté místo jubilea, tedy do těch kostelů, které jsou k tomu určeny. V Římě je to kromě čtyř hlavních bazilik dalších 13 kostelů. Věčné město je bezpochyby centrem Jubilea 2025 a během roku očekává, že přivítá 30 milionů poutníků. Pokud se však člověk nemůže vydat na pouť do Říma, existuje mnoho jiných způsobů, jak získat odpustek a zažít opravdové obrácení a posílení víry.
Každý katolík, který si to přeje, tak může učinit ve svém městě. V každé diecézi jsou určená místa, kam lze putovat a kde lze odpustky získat. Jejich seznam najdete ZDE. Lze je také získat konáním skutků milosrdenství a pokání, například návštěvou lidí v nouzi nebo v nesnázích (nemocných, vězňů, osamělých starých lidí atd.), dokonce i tím, že se alespoň na jeden den zdržíte „banálních rozptýlení“, jako jsou sociální sítě. Kromě toho ti, kdo se z „vážných důvodů“ nemohou zúčastnit poutě, mohou získat odpustek, pokud:
- odříkají Otče náš, Vyznání víry v jakékoli schválené formě a
- další modlitby v souladu s cíli svatého roku a
- obětují svá utrpení nebo těžkosti svého života.
Plnomocné odpustky jubilejního roku lze získat na těchto místech naší diecéze:
Hlavní chrám brněnské diecéze:
Papežské baziliky minor:
- bazilika Nanebevzetí Panny Marie, Staré Brno
- bazilika Nanebevzetí Panny Marie a sv. Mikuláše, Žďár nad Sázavou
Poutní kostely:
- kostel sv. Anny, Žarošice
- kostel Jména Panny Marie, Křtiny
- kostel Panny Marie Bolestné, Sloup v Moravském krasu
- kostel Panny Marie Karmelské, Kostelní Vydří
- kostel Navštívení Panny Marie, Hluboké Mašůvky
Přehled všech kostelů, ve kterých je možné získat jubilejní plnomocné odpustky v diecezích ČR, naleznete TADY.
Podmínky pro získání plnomocných odpustků v Jubilejním roce:
Plnomocné odpustky je možné získat v období od 29. 12. 2024 do 28. 12. 2025.
Plnomocné odpustky může na diecézních jubilejních místech získat pro sebe nebo pro duše v očistci každý věřící, který:
- nemá zalíbení v žádném hříchu
- přijal svátost smíření a svaté přijímání
- pomodlí se na úmysl Svatého otce
- vykoná zbožnou pouť na diecézní jubilejní místo a zúčastní se zde slavení mše svaté nebo bohoslužby slova, liturgie hodin (modlitba se čtením, ranní chvály, nešpory), pobožnosti křížové cesty, modlitby růžence, hymnu Akathistos, kající bohoslužby zakončené individuální svátostí smíření kajícníků nebo
- jednotlivě nebo ve skupinách zbožně navštíví diecézní jubilejní místo a stráví tam přiměřeně slouhou dobu v eucharistické adoraci a rozjímání, které zakončí modlitbou Otče náš, Vyznáním víry a vzýváním Panny Marie, Matky Boží.
Co je jubilejní rok
Počátky ve Starém zákoně
„Jubileum“ je označení významného roku; název je odvozen od nástroje, který se používá k jeho zahájení. V tomto případě je tímto nástrojem yobel, beraní roh, který se používá k vyhlášení Dne smíření (Jom kipur). Tento (židovský) svátek se koná každý rok, ale zvláštního významu nabývá, když označuje začátek jubilejního roku. V Bibli o tom můžeme najít první zmínku: Jubilejní rok se měl připomínat každých 50 let, neboť se mělo jednat o rok „navíc“, který se měl konat každých sedm týdnů po sedmi letech, tj. každých 49 let (srov. Lv 25,8–13). Přestože nebylo snadné jej zajistit, měl se vyznačovat jako doba obnovení řádného vztahu s Bohem, mezi lidmi navzájem a s celým stvořením a zahrnoval odpuštění dluhů, navrácení zpronevěřené půdy a období neobdělávání polí.
Naplnění v Novém zákoně
Lukášovo evangelium cituje proroka Izajáše a popisuje Ježíšovo poslání takto: „Duch Hospodinův jest nade mnou; proto mne pomazal, abych přinesl chudým radostnou zvěst; poslal mne, abych vyhlásil zajatcům propuštění a slepým navrácení zraku, abych propustil zdeptané na svobodu, abych vyhlásil léto milosti Hospodinovy“ (Lk 4,18–19; srov. Iz 61,1–2). Ježíš tato slova naplňuje ve svém každodenním životě, v setkáních s druhými lidmi a ve vztazích, které přinášejí osvobození a obrácení.
Historický vývoj
V roce 1300 vyhlásil papež Bonifác VIII. první jubileum, známé také jako „svatý rok“, protože je to doba, v níž nás proměňuje Boží svatost. Četnost svatých roků se v průběhu času měnila: zpočátku se slavily každých 100 let, později, v roce 1343, papež Klement VI. snížil interval mezi jubilei na každých 50 let a v roce 1470 je papež Pavel II. stanovil na každých 25 let. Existovaly také „mimořádné“ svaté roky: například v roce 1933 se papež Pius XI. rozhodl připomenout 1900. výročí vykoupení a v roce 2015 papež František vyhlásil Rok milosrdenství jako mimořádné jubileum. V průběhu staletí se měnil i způsob, jakým se jubilejní roky připomínají: původně svatý rok spočíval v pouti k římským bazilikám svatého Petra a Pavla, později přibyla další znamení, například svaté brány. Účastí na svatém roce se získávají plnomocné odpustky.
Znaky jubilea
Poutě
Jubileum nás vyzývá, abychom se vydali na cestu a překročili hranice. Když cestujeme, neměníme pouze fyzicky místo, ale proměňujeme také sami sebe. Pouť je zkušeností obrácení, proměny vlastní bytosti, aby se připodobnila Boží svatosti. Během pouti člověk také sdílí zkušenost těch, kteří jsou z různých důvodů nuceni opustit svou vlast, aby hledali lepší život pro sebe a svou rodinu.
Svaté brány
Ze symbolického hlediska má svatá brána zvláštní význam: je nejvýznamnějším znamením jubilea, protože hlavním cílem poutníka je projít jí. Otevření této brány papežem představuje oficiální začátek svatého roku. Původně byla jen jedna brána, a to v bazilice svatého Jana v Lateránu, která je katedrálou římského biskupa. Později, aby se jubilea mohlo zúčastnit co nejvíce poutníků, otevřely své svaté brány i ostatní římské baziliky.
Smíření
Jubilejní rok je znamením smíření, protože stanovuje „příznivý čas“ (srov. 2 Kor 6,2) pro obrácení. Jsme povoláni postavit Boha do středu svého života, přibližovat se k němu a uznávat jeho prvenství. I biblická výzva k obnovení sociální spravedlnosti a úcty k zemi vychází z teologické skutečnosti: je-li Bůh stvořitelem vesmíru, je třeba mu dát přednost před každou skutečností a dílčími zájmy. Je to Bůh, kdo činí tento rok svatým tím, že nám propůjčuje svou vlastní svatost. Konkrétně jde o prožívání svátosti smíření, o využití tohoto času ke znovuobjevení hodnoty zpovědi a osobního přijetí slova Božího odpuštění. Existují některé jubilejní kostely, které zůstávají otevřeny nepřetržitě, aby umožnily přístup ke svátosti smíření. Na přijetí svátosti se můžete připravit podle průvodce.
Modlitba
Je mnoho důvodů a způsobů modlitby, ale základem je vždy touha otevřít se Boží přítomnosti a jeho nabídce lásky. Je to Duch Syna, který volá křesťanské společenství k modlitbě a umožňuje každému člověku vrátit se k Otci. Byl to Ježíš, kdo svěřil svým učedníkům modlitbu Páně, kterou vykládá Katechismus katolické církve (srov. KKC 2759–2865).
Vyznání víry
Vyznání víry vyjadřuje stěžejní obsah víry, je znamením identity pokřtěného: stručně shrnuje hlavní pravdy, které věřící přijímá a dosvědčuje v den svého křtu a které sdílí s celým křesťanským společenstvím po zbytek svého života. Existují různá vyznání víry, která ukazují bohatost zkušenosti setkání s Ježíšem Kristem. Tradičně však existují dvě, která si v církvi získala zvláštní uznání: apoštolské a nicejsko-cařihradské vyznání víry, které bylo zformulováno nejprve v roce 325 na nicejském koncilu v dnešním Turecku a poté upřesněno na konstantinopolském koncilu v roce 381.
Odpustky
Jubilejní odpustek je konkrétním projevem Božího milosrdenství, které přesahuje a přetváří hranice lidské spravedlnosti. Tento poklad milosti vstoupil do lidských dějin ve svědectví Ježíše a svatých a životem ve společenství s nimi se naše naděje na vlastní odpuštění posiluje a stává se jistotou. Odpustek umožňuje osvobodit srdce od břemene hříchu, aby bylo možné v plné svobodě vykonat náležité zadostiučinění. V praktické rovině zahrnuje zkušenost Božího milosrdenství některé duchovní úkony určené papežem. Ti, kdo se kvůli nemoci nebo jiným okolnostem nemohou zúčastnit jubilejní pouti, jsou přesto zváni, aby se zapojili do duchovního putování, které jubilejní rok provází, obětovali utrpení svého každodenního života a účastnili se eucharistické slavnosti.
Liturgie:
Liturgie je veřejná modlitba církve: slovy II. vatikánského koncilu je to „vrchol, k němuž směřuje činnost církve, a zároveň zdroj, z něhož vyvěrá veškerá její síla“ (Sacrosanctum Concilium, 10). Středobodem křesťanské liturgie je mše svatá – eucharistická slavnost, při níž se skutečně přijímá Tělo a Krev Kristova. Jedním z liturgických obřadů, který je specifický pro jubilejní rok, je otevírání Svatých bran. Až do minulého století papež symbolicky zahajoval bourání zdi, která v letech mimo jubilejní rok Svatou bránu udržovala zazděnou. Zedníci pak cihlovou zeď zcela odstranili, aby se Svatá brána mohla otevřít. Od roku 1950 se obřad změnil a nyní je zeď rozebrána předem a v rámci slavnostní zpívané liturgie papež bránu zvenčí otevře a projde jí jako první poutník. Tento a další liturgické projevy, které provázejí Svatý rok, zdůrazňují, že jubilejní pouť není jen intimním, osobním gestem, ale je znamením cesty celého Božího lidu do Království.
Dobročinnost
Milosrdná láska je hlavní charakteristikou křesťanského života. Nikdo si nesmí myslet, že poutě a udělování jubilejních odpustků lze redukovat na nějaký magický rituál, aniž by věděl, že je to právě život v lásce, který jim dává nejvyšší smysl a skutečný účinek. Na druhé straně je láska prvořadým znakem křesťanské víry a specifickým projevem její věrohodnosti. V souvislosti s jubileem by se nemělo zapomínat na výzvu apoštola Petra: „Především mějte vytrvalou lásku jedni k druhým; vždyť láska přikryje množství hříchů“ (1 Petr 4,8). Milosrdná láska má tedy v životě víry své specifické místo; ve světle Svatého roku je navíc třeba znovu zdůraznit křesťanské svědectví jako nejzřetelnější projev obrácení.
Modlitba a hymna jubilea
Modlitba jubilea
Otče na nebesích,
ve svém Synu Ježíši Kristu, našem bratru,
daroval jsi nám víru
a skrze Ducha Svatého
jsi do našich srdcí vlil lásku.
Dej, aby v nás víra a láska probudila
blaženou naději na příchod Tvého království.
Kéž nás Tvoje milost promění
v pozorné pěstitele sémě Evangelia,
které zúrodní lidstvo a vesmír
v důvěrném očekávání
nového nebe a nové země,
až se po porážce mocností Zla
navždy zjeví Tvoje sláva.
Kéž milost tohoto Jubilea
v nás, poutnících naděje,
oživí touhu po dobrech nebeských
a vleje do celého světa
radost a pokoj našeho Vykupitele.
Tobě, svatý Bože,
ať patří na věčnosti
chvála a sláva na věky věků.
Amen.
Hymna jubilea
R: Plamen naděje v nás oživ,
v píseň chvály proměň jej.
Poutníky, co naději nesou,
Pane, chraň a provázej.
1. Každý jazyk, lid i národ
najde světlo v Slově tvém.
Všechno, co je rozptýlené,
jednotu nalezne v Něm.
R:
2. Bože něžný, trpělivý,
posiluj nás v naději.
Nové nebe, novou zemi,
Boží Duch kéž obnoví.
R:
3. Vstaň a jdi, Duch Svatý vane,
sám Bůh vstupuje v náš svět.
Kdo jej dá poznat hledajícím?
Pošli mne, zní má odpověď.
R:
Originál písně, noty pro zpěv a hudební nástroje a nahrávky hymny naleznete TADY.
Zahájení jubilea v Římě
Jubileum 2025 bylo oficiálně zahájeno 24. prosince 2024 slavením eucharistie, které předsedal papež František na náměstí svatého Petra. Následně se uskutečnil obřad Otevření Svaté brány Svatopetrské baziliky. Obvykle je to první brána, která se při jeho zahájení otevírá. První doklad o tom, že se obřad konal ve Svatopetrské bazilice, pochází z roku 1500 za pontifikátu Alexandra VI. Papež pak postupně otevřel Svatou bránu Lateránské baziliky, Svatou bránu baziliky Panny Marie Sněžné a Svatou bránu baziliky sv. Pavla za hradbami v Římě.
Více informací naleznete na oficiálních stránkách jubilea, na stránkách jubilea brněnské diecéze nebo na stránkách jubilea ČR.
Zdroj textů a obrázků: https://jubileum2025.cz/, https://www.iubilaeum2025.va/en.html